Thursday, August 20, 2009

Syukur

Salam wrt~

entry kali merupakan entry yang pendek saje. tentang ape yang dok berlegar-legar dalam otak aku kebelakangan nih. ble pkir blk, i can say it all comes down to one word. SYUKUR.

terlalu byk yang aku dapat kt dunia nih. bnde yg aku nak & bnde yg aku xnak pun dpt. sumenyer datang dr Allah. Allah telah memberikanku banyak nikmat. tak terkira & terkata.

Allah telah mengurniakan aku mak & abah yang sangat menyayangi aku & sangat aku sayangi. pengorbanan mereka kepadaku... Ya Allah.... mmg sgt besar pengorbanan mereka. membesarkan aku, memberikan didikan agama, memastikan aku mendapat yang terbaik. mak abah aku mmg bodyguard terbaek. mereka menjaga keselamatanku, kesihatanku. kalo ak jatuh saket, mereka melakukan ape saje tuk menyembuhkan aku. tringat kembali mase cuti easter, aku balik malaysia jap sbb kene wat operation sbb ade infection ke lymph node aku. itu kali pertama dalam idop aku kene admit & tido kt hospital. mak aku ulang alik waktu siang, anta n amek adek2 kt skola & tusyen. siapkan makan minum drg sume. abah aku lak jage belah malam lps keje. kadang2 adek2 dtg teman aku. menjaga org kt hospital nih bkn keje yang senang. dgn x ckop tdonyer. kluar ulang alik lagii tuk selesaikan urusan laen. penat mmg penat. tp mereka xtunjukkn pun kepenatan mereka, sebaliknya tersenyum & bergurau senda lagii sbb yang mereka rsaukan adalah diri aku.

terlalu byk yg ibu bapa korbankan tuk anak2. tp sanggupkah kte berkorban tuk mereka? kalo dulu mase kte bayi n jalan slow, mak abah tungguuu kte jalan n pimpin kte supaya x terjatuh. tapi apabila ibu bapa kte sudah tua & berjalan perlahan, sanggupkah kte tunggu n pimpin mereka spt yang mereka lakukan dulu? atau kte jalan je tinggalkn mereka kt blkg? dulu mase kecik2, mak nk suapkan mknn tp kte xnak bkk mulut. mak ckp ape? '' aaaaaaa, bukak mulut.. weeeeee, kapal terbang (sudu) nk landing '' kalo x berjaya, mak ak acah2, and pujuk baek2. tapi... adakah kte akn buat begitu ble ibu bapa memerlukan bantuan kte tuk menyuapkan mereka? kalo mereka xnak bkk mulut, kte akn pujuk baek2 ka? ke kte ckp '' mak nih, bukak laa mulut! tadi nk mkn sgt. buang mase sy je laa. sy ade keje laen nih, mak mkn laa sndiri! ''


atuk telah menjadi imam solat isyak td. gerak geri atuk slow je. badan x kuat cm dulu. bace surah perlahan je. ini membuatkan aku berfikir. kte xkan sentiasa kekal kuat & cergas cm skrg. rukuk sujud sume skrg normal pace tp ble dh tua nnt, kte nk bgun dr sujud pun susah. sblm slt td lps atuk dah amek wudhuk & dah siap2 tuk slt, aku tgk atuk dalam menghala kembali ke bilik air. atuk ckp '' td mase amek wudhuk, atuk trlupa nak basoh kaki ''. kte mungkin pkir, cne laa ble lupe basoh kaki. tp x ingatkah kte, ingatan & kewarasan kte juga xkan kekal selamanya. ble2 saje Allah bley tarik balik. atuk yang sudah dimamah usia, wpun terlupa basoh kaki awl td, tp Allah sedarkan atuk. nnt ble tiba mase kte tuk tua, mampukah kte mengingati sume ini, hafal lagii ke surah2 dalam Quran? kte perlu ingat, kte perlu mensyukuri kesedaran yang Allah berikan. berbalik kpd kisah terlupa basoh kaki, kalo terlupe trus, xsahlah wudhuk, maka xsah laa jugak solat kte. kesedaran yang Allah berikan kpd kita itu perlulah gnekan sebaek2nya. sbg contoh, idop kte spt biase slama nih, markah ok2. pastu ttbe mase result exam kuar, tgk sume subjek fail! mmg xsngka. ini merupakan ujian dari Allah tuk menguji keimanan & kesabaran kte. if we take it the good way, kte akn pkir balik. muhasabah diri. ape yg dah kte lakukn sblm nih. ade ngumpat ke. tinggal slt ke. then, ble kte pikir2 blk sume tuu, we will find out that maybe ini laa cara Allah nk ingatkn kte supaya sntiase kembali kpd Allah. Allah nk kte dekat dgnNya. mahukan kte sntiase mengadu kpdNya n meminta pertolongan dariNya. dgn ini, kte akan bersyukur kpd Allah krna memberi kesedaran. sbb tnpa kesedaran itu, kte mungkin menyalahkn Allah ats kegagalan itu sume, menyalahkn org len tp tidak menyalahi diri sndiri. itu laa sifat org yang x sedar dgn nikmat kesedaran yang Allah berikan. smoga kte sntiase bermuhasabah diri ats stiap ape yang berlaku supaya kte bley mendapat ikhtibar darinya.

sama2 kte muhasabah diri. bersyukurkah kte dgn nikmat yang Allah berikan? Allah memberikan kte byk nikmat tnpa meminta balasan. jadi kte sbgai hamba patut bersyukur & melakukan segala suruhan Allah & meninggalkn laranganNya. pernahkah kte bersyukur dgn pengorbanan yang ibu bapa kte berikan? kalo nk dibalas jasa mereka, memang x mmpu. jadi hargailah ibu bapa kte. sayangi laa mereka.


wallahualam. wasslam.

8 comments:

........ said...

haha.. kali ni betul..thansk 4 the update ..

Farah Eliza Zaizakrani said...

heheee. yeahh! no worries =)

kak dee said...

wohh..mendalam sgt :)

Mr.Z said...

nice entry farah =)

Farah Eliza Zaizakrani said...

thank you nadia n zalie =)

CReaTiVe SiFu said...

Nice entry..

Iklan sikit: Salaam, saya ingin melantik anda menjadi ejen bagi produk saya berkaitan aktiviti & permainan islami..

Komisyen ejen 30%-40%.

Sampel produk boleh dimuat turun secara percuma di

http://www.4shared.com/file/126105026/c5bc6234/25_Sample_-_Aktiviti_dan_Permainan_Kreatif_Islami.html

Jika berminat, hubungi saya
Bro Yusry 014-231 1856 / 019-632 0905 / yusryyusopp@gmail.com
Lawati creativesifu.blogspot.com

Bro Yusry @ CReaTiVe SiFu
'Merintis Revolusi Pembelajaran Islam Luar Dari Biasa!'

hassaidi said...

ish..
nie tazkirah paling mendalam makne nye ni...hak3...Syukur2...

cheers;
cinergy health insurance,
vasectomy reversal,
mattress discounters,
paternity test

Anonymous said...

hi farah..byknye input ko dpt kn..jeles2..hehe
tq 4 sharing
tahniah ye =)